perjantaina, heinäkuuta 30, 2004

Dekkaribuumi

Dekkarit on sopivaa luettavaa ihmiselle, jonka täytyy sännätä tuon tuosta pelastamaan poika hädästä. Siksi niitä luetaan meillä kiivaaseen tahtiin. Mun suursuosikkidekkaristi on Minette Walters. Mä olen vaan lukenut jo melkein kaiken, mitä hän on kirjoittanut.

Mä olen nyt vähän ajan sisällä lukenut useamman Elisabeth Georgen dekkarin. Mulla on hyvin kaksijakoinen suhtautuminen niihin, sillä ne ei mun mielestä ole kauheen hyviä, mutta silti ne ovat tarpeeksi kiinnostavia, että raahaan niitä kassi kaupalla kotiin kirjastosta. Tähän asti lukemistani neljästä dekkarista vain yhdessä oli sellainen loppuratkaisu, johon olin tyytyväinen. Muuten ne murhaajat on olleet motiiveineen todella epäuskottavia. Mä luen parhaillaan "Playing for the ashes":ia. Saa nähdä onko tässä kirjassa se murhaaja sitten asiallisella motiivilla varustettu.

Petyin myös Dan Brownin "The Da Vinci Code"-kirjaan. Mä en nimittäin ymmärtänyt, että se on vain jännäri. Luulin kyseessä olevan huikea kirjallinen spektaakkeli raflaavine menojuonineen. Jos olisin suhtautunut siihen etukäteen vain dekkarina, joka se on, niin olisin ollut tyytyväisempi lukiessani kirjaa. Olisin itseasiassa ollut vallan ihastunut. Siinä jutussa on kuitenkin niin hauskoja, juuri minua kiehtovia käsityksiä uskonnon hämmentävistä asioista.

1 kommentti:

Liisa kirjoitti...

Ihmisellä ei ole koskaan liikaa slovenian kielisiä letkautuksia.

Unohdin itse mainita Henning Mankellin näiden kesän dekkarisuosikkien listalla. Luin "Danslärarens återkomst":in. Se oli hyvä. Toinen ruotsalainen listalta unohtunut on Åke Edwardsson. Hänen juttunsa tapahtuvat täällä Göteborgissa. Ne on sellaisia "ihan kivoja", mutta roskaromaanihtavampia kuin Mankellin jutut.

Saision "Punaisen erokirjan" sain joululahjaksi ja pidin siitä - vaikkakin siinä oli havaittavissa pientä, rasittavaa "taidepläjäys"-meininkiä. Pidän koko omelämänkerrallisesta trilogiasta. Muuta en ole häneltä vielä lukenut. Hip hip hurraa Saisiolle.

Ja näin lisäsit mun dekkarilistaan uusia kokelaita. Kiitos niistä.