maanantaina, kesäkuuta 14, 2004

Suomi-Ruotsi

Kun olen käymässä Suomessa, muistutan itseäni ennen ruokakauppaan menemistä, että "muista punnita vihannekset ja hedelmät - muista!!!". Kassalla saan todeta, että se punnitseminen jäi taas. Mutisen jotain anteeksipyytävää kulloisellekkin kassahenkilölle. Aina ne on yhtä kypsiä.

Toinen asia joka hämmentää ulkomaanpelleä kotimaahan palatessa on se tavaton virallisuus ja teitittely joka paikassa. Mä olen ruotsittunut. Olen "hejssan svejssan"- ja sinuttelu-linjoilla palvelutilanteissa.

Mutta Suomessa saa saldon pankkiautomaatin ruudulle. Sitä ei päihitä mikään. Kuinka monesti mä olen tyhjentänyt tilini täällä sillä, että yritän saada tietää paljon tilillä on jäljellä rahaa ja sitten kone kertoo, että kuittia ei saa. Ja seuraava automaatti tekee saman. No rehellisesti sanottuna ei se tili ole koskaan sillä tyhjentynyt - vielä - mutta on sitä perkelettä tullut sanottua isoon ääneen asian takia aika monesti.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ahdistavia pankkiautomaatteja Ruotsissa...

Meillä Suomessa siirryttiin kansainväliseen meininkiin ja nykyisin pankkiautomaatilla pitää painaa ok-nappulaa tunnusluvun jälkeen. Hihat meinasi palaa eka kerran, kun pistin kortin sisään, painelin tunnusluvun ja jäin tyhmänä odottelemaan, että siirryttäisiin seuraavaan vaiheeseen. Hetken ihmeteltyäni tajusin vilkaista ruutua, joka kehoitti painamaan vielä ok-nappia. Pieniä, mutta oi niin suuria muutoksia arkirutiineihin...

-KK

Liisa kirjoitti...

Apua! Onko Suomi menossa hunnigolle?... Toisaalta, sitten kun joskus palaa kotimaahan taas asumaan, niin osaan luontevasti painaa sitä OK:ta tunnusluvun jälkeen.